Victory Boogie Woogie - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu Victory Boogie Woogie - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Adriënne Nijssen - WaarBenJij.nu

Victory Boogie Woogie

Door: Adriënne

Blijf op de hoogte en volg Adriënne

10 Juli 2022 | Nederland, Amersfoort

Op haar achtste verjaardag had Nienke maar één wens: De Victory Boogie Woogie van Mondriaan in het echt zien. Dus kreeg ze een bon van oma Hannie en mij die we in de herfstvakantie zouden inwisselen.

Maar in de herfstvakantie was oma Hannie er niet meer en stond mijn hoofd er niet naar. We besloten naar de kerstvakantie uit te wijken. Helaas, de zoveelste lockdown. En ook in de voorjaarsvakantie waren de musea nog altijd gesloten.

Eindelijk was het dan vandaag zover, Nienke en ik waren in het Kunstmuseum in Den Haag. De reis was al spannend, met trein en bus. Papa stond met Nienke op het station in Nieuw Vennep te wachten. We hadden twee minuten de tijd haar in de trein te loodsen, maar dat lukte.

In Den Haag moesten we de bus nemen. Normaliter kun je ook met de tram, maar er werd aan de trambaan gewerkt. Onderweg op de vele bezienswaardigheden zoals het Torentje van Rutte, het Vredespaleis en Paleis Kneuterdijk gewezen. Nienke vond het allemaal prachtig.

Bij het museum aangekomen meteen naar de Victory Boogiewoogie. En dan voor haar lievelingsschilderij staan en de suppoost iets vertellen dat ze niet wist. Wat was ze trots dat ze kon vertellen over de Romeinse cijfers op de zijkanten. Aan twee oudere dames legde ze en passant nog uit dat het schilderij het stratenplan van New York voorstelt.

Wat hebben we genoten. Want behalve de Victory Boogie Woogie waren er in het kader van zijn honderdvijftigste geboortedag nog zoveel meer werken. Er was een tentoonstelling van Alfons Mucha, veel werk van Sol Lewitt. Dat had Nienke nog nooit gezien, maar ze was er meteen weg van. Deze kunstenaar is ook één van mijn favorieten.

We zagen de tentoonstelling 'Het wonder van Delfts Blauw' en ze stond lang te zwijmelen voor het Poppenhuis van Sara Rothé.

Als klap op de vuurpijl schilderde ze haar 'eigen Mondriaan'. Ze wilde nog een speurtocht op een IPad en daar begonnen we ook aan, maar halverwege kon deze oma niet meer. Die gaan we een ander keertje nog eens doen. Na bijna vijf uur in het museum vond ik het welletjes.

Een mooie, gezellige en heel geslaagde dag. Zeer aan Nienke en mij besteedt. Moe, maar voldaan.

Rianne Van Der Meer:

Nu nagenieten!

Adriënne:

Ga ik zeker doen Rianne. Héél vermoeiend, maar zó leuk!

Gerda Timmermans:

Wat geweldig om dat samen te ervaren.

Adriënne:

Was fantastisch Gerda. Ik hoop zo dat zij mijn genen voor kunst geërfd heeft. Dan gaan we nog mooie dingen beleven.

• 19 Juli 2022 - 18:18

Heldine Dunlop:

Wat een leuk verhaal Adriënne. Nienke is een kunstliefhebber met speciale voorkeuren! Koesteren zoiets!

• 19 Juli 2022 - 18:18

Adriënne:

Dat doe ik zeker Heldine. Na vijf jaar Mondriaan gaan we ons nu verdiepen in Frida Kahlo. En ik zag dat Sol LeWitt haar ook erg aanspreekt.

• 19 Juli 2022 - 18:19

Jet Valk:

Wauw. Wat gaaf!

Adriënne:

Een mooie dag Jet. Ik kan me na de kapitein geen fijner gezelschap voor een museum voorstellen.

Jet Valk:

Binnenkort duikt Jeroen Krabbé in het leven van Frida Kahlo!

Adriënne:

Daar ga ik zeker met Nienke naar kijken Jet.

• 19 Juli 2022 - 18:21

Melanie Van Den IJssel:

Zo jong en zo vol van kunst... das heel bijzonder. Wat een mooie dag. Das er weer een om te koesteren.

• 19 Juli 2022 - 18:21

Adriënne:

Doe ik zeker Melanie. Zo fijn om met haar op stap te zijn. Voel jij je al weer iets beter na corona?

Melanie Van Den IJssel:

Adriënne, gelukkig gaat het weer beter, nog vermoeid, maar dat had ik daarvoor ook al. Manlief is nog behoorlijk kortademig. Hakt er stiekem best in.

Adriënne:

Let je wel een beetje op jezelf Melanie? En op je lief. Neem de tijd om op te knappen.

Melanie Van Den IJssel:

Dat zal ik zeker doen Adriënne en idd, rustig aan.

Marian Kruijssen:

Gaaf! Geweldig om te nagenieten!

• 19 Juli 2022 - 18:23

Adriënne:

Was heel gaaf Marian! Zo genoten van de kunst en van Nienke.

• 19 Juli 2022 - 18:23

Remko Schotsman:

Wat een topdag!

Adriënne:

Zeker weten Remko. Ik heb geen voeten meer, maar dat geeft niks. Deze herinnering nemen we mee.

Annelies Caers:

Zou me helemaal niet verbazen dat Nienke later zelf aan de kunstacademie gaat studeren. Mooi, hoor wat jullie samen hebben!

Adriënne:

Dat is geweldig Annelies. Ze is hard op weg mijn museummaatje te worden.

Mo Van Der Werf:

Wat ontzettend leuk zeg! De interesse en kennis van Nienke, heel gaaf!

• 19 Juli 2022 - 18:25

Adriënne:

Ik vind het ook nog steeds bijzonder Mo. Ze weet echt alles van Mondriaan. Langzamerhand probeer ik ook over andere kunstenaars te vertellen. Vandaag heeft ze weer wat nieuwe indrukken opgedaan. Sil LeWitt liet haar ook niet onberoerd.

• 19 Juli 2022 - 18:25

Mo Van Der Werf:

Als Mondriaanliefhebber is interesse in het werk van Sol LeWitt bijna een logische. Ik vind het geweldig als kinderen al zo’n gevoel voor kunst ontwikkelen. Ik had dat ook als kind. Ik heb er nog werkstukken van liggen. Picasso, Francis bacon etc. Als 11-jarige belde ik naar Carel Willink omdat het me zo leuk leek eens te praten over zijn werk. hahaha... hij schold me nog net niet verrot... Hoe ik ook maar kon denken dat ie daar zin in had, praten met een kind, pure tijdverspilling... Hoe ik het in mijn hoofd haalde hem lastig te vallen. Ik was erg geschrokken maar gelukkig nooit de interesse in kunst verloren.

Mo Van Der Werf:

Ja, hij was een beetje een l*l. Frida Kahlo, mooi mens met een zeer bewogen leven. Leuk dat de interesse van Nienke breed is. En heel fijn dat jij je samen met haar gaat verdiepen hierin. Je bent een geweldige oma!!

Dankjewel lieve Mo.

Joke Farfields:

Weer een onvergetelijke herinnering gemaakt!!

Adriënne:

Dat mag je wel stellen Joke. En nu gaan we een begin maken met Frida Kahlo. Daar is ze ook wel van onder de indruk.

• 19 Juli 2022 - 18:27

Anita Timmermans:

Wat leuk dat je kleindochter zoveel interesse heeft net als oma. Dat is genieten! En wat een leuke foto’s Adriënne!

• 19 Juli 2022 - 18:27

Adriënne:

Zeker Anita, ik hoop dat ze dat vast kan houden. Al hoeft dat niet elke keer vijf uur te zijn.

• 19 Juli 2022 - 18:28

Maire Van Der Meulen:

Ben je wel eens in Museum Voorlinden geweest met Nienke? Een van mijn favoriete museum!

Menalda Bavinck:

Ja, dat is zeker tof Maire!

Adriënne:

Ik ken het niet Maire en Menalda. Maar eens heen gaan dan!

Maire Van Der Meulen:

Adriënne, ik weet zeker dat Nienke (en jij ook!) het fantastisch gaat vinden! Ze hebben een hele gave installatie van een zwembad en de mini-lift in de plint? Fantastisch!!

Adriënne:

Je hebt me overtuigd Maire, we gaan er een keer heen. T.z.t. lees je daar wel over.

Marja De Vries:

Ik geniet zo van jouw verhalen en jullie samenzijn. Een ware inspiratie. Fijne maandag lieverd!

Adriënne:

Dankjewel Marja. Jij óók een mooie dag!

Wilma Rodermond:

Wow, wat een super dag is dat zeg!

Was geweldig Wilma!

• 19 Juli 2022 - 18:31

Krijnie Beyen:

Victory voor jullie alle twee.

• 19 Juli 2022 - 18:31

Adriënne:

Dat vind ik nou nog eens een leuke woordspeling Krijnie!

• 19 Juli 2022 - 18:32

Hannelore Van Der Velden:

Je zal maar zo'n oma hebben! Ik had er zelf ook zo eentje: van alles ondernomen, uuuuren in de trein, overal heen. Denk ik nog elke dag met warme gevoelens aan terug! Geniet ervan!

Adriënne:

Dat doe ik keer op keer Hannelore!

Sasja Kee:

Wat een goede smaak heeft ze, geweldig!

Adriënne:

Wat de kunst betreft opgevoed door haar oma Sasja!

Sasja Kee:

Wat een geweldig geschenk Adriënne.

Margreet Van Hensbergen:

Dat is een welbestede dag geweest!

Adriënne:

Zeker weten Margreet. We hadden alles mee. Trein en bussen op tijd, niet al te druk in het museum. Mooie tentoonstellingen. Fantastisch!!!

Margreet Van Hensbergen:

Jullie zijn bofkonten Adriënne! Het is jullie gegund!

Thanks Margreet!

Loes De Groot:

Wat fijn dat jullie eindelijk konden gaan en wat een mooie energie met Nienke samen. En dat poppenhuis fantastisch! Ik wens jullie samen nog heel veel museumbezoekjes toe!

Adriënne:

Dat zou geweldig zijn lieve Loes!

Rina Van Kilsdonk:

Geweldig!!!!

In één woord Rina!

Debora Bulthuis:

Wat heerlijk dat je zo samen met Nienke van kunst kunt genieten.

Adriënne:

Zeker Debora. Ik hoop dat het nog lang zo blijft.

• 19 Juli 2022 - 18:37

Janny Bos:

Toppie zo hoor met haar naar een museum en dat ze zich dan ook niet verveelt, maar eigenlijk nog langer wilt blijven dan jij!

• 19 Juli 2022 - 18:37

Adriënne:

Ja, dat is heel bijzonder Janny. We gaan nog eens terug!

Leny Hartong:

Wat een prachtige dag en wat fijn om jullie voorliefde voor kunst samen te delen!

Adriënne:

Het was zo fijn samen Leny!

Irma Ruijgrok:

Elke kijkhoek geeft vast een ander beeld bij de muurschilderingen.

Adriënne:

Dat klopt Irma. Is ook het kenmerk van Sol LeWitt!

Irma Ruijgrok:

Hier hou ik ook van, houdt de hersens bezig!

Tos Baalman:

Mooi die werken van Sol LeWitt!

Irma Ruijgrok:

Alfons Mucha is ook prachtig!

Janny Bos:

Ja, dat vind ik ook. Ik ben dol op Mucha!

Irma Ruijgrok:

Dat Delfts blauw is kunstig opgesteld.

Adriënne:

Ik vind het prachtig Irma!

Irma Ruijgrok:

Dat is het ook Adriënne! En dan dat beeldje van Nijntje ertussen! Gaaf!

Adriënne:

En die heb ik al jaren thuis op een tafeltje staan Irma. Naast een tulpenvaas.

Marian Kruijssen:

Mooi allemaal!

• 19 Juli 2022 - 18:55

Janny Bos:

Nienke is een echte schilderes!

Sylvia Bongers:

Prachtig, kinderen schilderen op gevoel!

Adriënne:

Precies Sylvia. Zo onbevangen nog.

Leuke foto in de bus!

Dankjewel Janny!

• 19 Juli 2022 - 18:57

Vera Hordijk:

Wat fijn is dat om er zo'n artistieke dag van te maken.

• 19 Juli 2022 - 18:57

Adriënne:

Dat is aan mijn jongste kleindochter wel besteedt Vera. Was haar grote wens!

Adriënne

Oma worden kun je maar één keer in je leven. Je kunt nog veel kleinkinderen krijgen, maar dan ben je al oma. In maart 2007 werden Hannie en ik oma van Lucas. Wisten we eerst niet wat we ons daar bij voor moesten stellen, in de tussentijd is dat geen probleem meer. In 2009 werd ons leven verrijkt met een tweede kleinzoon: Jesse. In 2013 kwam onze kleindochter Nienke het trio compleet maken. Op 8 juli 2011 kregen wij er zomaar drie liefkleindochters bij. Dominique, Stephanie en Nicoline hebben ons hart veroverd en horen er gewoon net zo bij. In 2019 werd Darina geboren, in 2020 kwam Eveline ter wereld. Weer twee liefkleindochters om van te houden. Ook al hebben deze twee oma's vaak een drukke agenda, we nemen de tijd om van de kleinkinderen te genieten. Bezoekjes, logeren, musea, de bioscoop, kamperen, niets is ons te dol. En uiteraard de verjaardagen en andere feestjes. Lange genoten we samen van al onze (lief)kleinkinderen. Op 8 oktober 2021 is oma Hannie onverwacht overleden. We missen haar heel erg. Zo goed en zo kwaad als het kan zet ik dit oma-dagboek nu in mijn eentje voort. Oma Adriënne

Actief sinds 20 Dec. 2006